Dat meldt Het
Financieele Dagblad vrijdag 12 februari.
Ondernemen in crisistijd vraagt creatieve oplossingen. Het Amsterdamse Decorum
Kantoormeubelverhuur (45 medewerkers, omzet euro 13 mln) bedacht er een.
Het werkt zo: Decorum koopt bureaustoelen en tafels van bedrijven, en verhuurt
deze vervolgens weer aan datzelfde bedrijf terug. Ondernemers genereren in
moeilijke tijden met het terugleasen van hun kantoormeubels extra kasstromen
en Decorum heeft extra omzet.
Een sommetje maakt dit duidelijk. Decorum betaalt de klant na een inspectie
van kredietwaardigheid en meubilair een bepaalde prijs – zeg euro 100.000.
De cliënt fourneert op zijn beurt drie jaar lang maandelijks euro 3055 voor
het terugleasen van de inventaris. Na afloop kiest hij voor verlenging of
opzegging. In het laatste geval haalt Decorum de spullen terug.
Naast ‘sale-and-lease-back’ is alleen ‘lease’ mogelijk. ‘Waarom wel een
bedrijfsauto leasen en geen kantoormeubilair?’, vraagt
directeur-grootaandeelhouder Michael Kuiper (37) van Decorum retorisch. Hoe
hoger de restwaarde des te lager de huurpenningen.
Koffie
Ervaringsdeskundige John Tostrams (41) van Knoops Eco Printing uit Venlo
(vijftien medewerkers) weet ervan. 'We zitten hier op mooi meubilair voor de
dagprijs van een kop koffie.' Tostrams koos voor een leasecontract met een
looptijd van vier jaar. Hij huurt meubilair van de Amerikaanse fabrikant
Herman Miller, bekend van de Eames Lounge Chair.
Michael Kuipers slimme choreografie met stoelen en bureaus legde hem geen
windeieren. En de crisis gaf hem nog een extra zetje. 'De levenscyclus van
kantoormeubilair is 7 à 10 jaar. Wij rekken dit tot vijftien jaar.'
Hij koopt en verhuurt niet alleen kantoormeubilair, maar koopt het ook weer
terug en knapt het op om het nog eens te verkopen of te verhuren voordat het
einde verhaal is.
Drie poten
Zijn bedrijf staat op drie poten. Decorum Kantoormeubelverhuur - inclusief
sale-and-lease-back- constructies - draagt 40% bij aan de omzet. Dat geldt
ook voor Decorum Verkoop, dat opereert onder de naam Desko. De overige 20%
komt van Decorum Evenementen.
Kuipers tapijten, stoelen en tafels zijn namelijk ook te vinden bij diverse
grote evenementen, zoals KLM Golf, de Ordina Open, de TT in Assen, maar ook
bij de 24 uur van Le Mans of de Olympische Spelen. 'Bedenk het maar.'
Michael Kuiper speelt met Decorum, dat ook nieuwe spullen levert, een
voortrekkersrol. 'De markt verandert en grote partijen kijken hoe ze zelf
hergebruikt kantoormateriaal kunnen inzetten. Al dan niet samen met ons.'
Wennen
De afnemers van Kuiper wennen zo langzamerhand aan het idee van hergebruikte
bureaus en stoelen. 'Gebruikte materialen worden anders ervaren dan nieuwe
spullen. Ik begrijp dat. Mensen willen ze daarom vooraf eerst zien. Maar de
meesten zijn snel om.'
Kuiper benadrukt graag zijn sterke kanten. Hij legt uit dat er meer aanbieders
zijn van gebruikt kantoormeubilair en dat deze vooral beperkte partijen
inkopen. Op is op. Bij Decorum is dat anders. 'Wij bieden 100%
nalevergarantie tegen dezelfde prijs.'
De omzet uit sale-and-lease- back-activiteiten draagt nu 20% bij aan de poot
kantoormeubelverhuur. Kuiper wil in enkele jaren doorgroeien tot 50%. 'Mijn
doel is dat ik het teruggeleasede meubilair uiteindelijk weer terugkrijg om
mijn voorraad gebruikte kantoormeubelen op peil te houden.'
Groeimarkt
Ook de overheid is een interessante groeimarkt. Met ingang van dit jaar
schakelen overheden langzaam over op gebruikt kantoormeubilair om voor de
hand liggende redenen: het is goedkoper, het kan sneller worden geleverd en
het is 'maatschappelijk verantwoord'. Voor Decorum zijn gemeenten en
provincies interessante partners.
Kuiper ziet zijn ondernemerschap als vervulling van een jongensdroom. Al op
zijn 14de deed hij vakantiewerk bij het in 1952 opgerichte familiebedrijf.
Op zijn 19de trad hij er in dienst. Hij zag het bedrijf expanderen en leerde
zijn lessen. Als leidinggevende liep hij aanvankelijk te ver voor de troepen
uit. Hij legde de lat hoog, ook voor de mensen om hem heen, en maakte wel
eens afspraken met klanten zonder deze intern af te stemmen. 'Sinds eind
vorig jaar heb ik mijn stijl aangepast.'
Weerbaarder
Kuiper gaat wekelijks tweemaal naar de sportschool onder toezicht van een
'personal trainer'. 'Ik wil topfit zijn, dat maakt je mentaal weerbaarder.'
Hij wil zijn vestigingen in Amsterdam, Purmerend en Alkmaar uitbreiden met
Almere, Apeldoorn, Eindhoven en Groningen. 'Ik doe het rustig aan.'
Hij geeft op eigen wijze invulling aan de jacht op nieuwe klanten. Om de
naamsbekendheid te vergroten, is Decorum hoofdsponsor van voetbalclubs AGOVV
en Omniworld. 'Ik geloof in marketing via sport. Bij de businessclubs van de
clubs kom ik potentiële zakenrelaties tegen. Ik sta er als zakenman, maar
zie het niet als werk. Ik vind voetbal heel leuk.'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl